Emissieloos werken
Het speelt een steeds grotere rol in de GWW-sector: duurzaamheidsdoelstellingen vanuit de overheid. Hoe wordt concreet voldaan aan deze doelstellingen? Welke gedachten spelen rond het werken met elektrisch materieel? Hoe ziet de toekomst van klimaatneutraal werken eruit? Een kort interview met directeur Gieljan, tractorchaffeur Arnold en kraanmachinist Maarten.
Gieljan Otte is zeer tevreden over het werken met elektrische machines. Sinds de zomer van 2023 is het machinepark van Otte Infra uitgebreid met twee Fendt 700 Electric en de Liebherr 916 Electric. ‘’Het is mooi om hiermee aan de vraag naar de uitvoering van emissieloos werk te voldoen. Overheden stellen steeds meer milieuvereisten aan aannemers en projectontwikkelaars waardoor de vraag zal stijgen naar duurzaam materieel’’.
Arnold van Schaijk, tractorchauffeur op de Fendt 700 Electric is enthousiast: ‘’Werken met de e-tractor is een nieuwe, leuke en interessante uitdaging voor mij. Je bent niet alleen bezig met het uitvoeren van de klus zelf maar ook telkens aan het kijken hoe de tractor het meest optimaal inzetbaar is’’. Omdat de ontwikkeling van de elektrische tractor nog in kinderschoenen staat, zijn van te voren niet alle mogelijke problemen voorzien. Constante verbetering is dan ook noodzakelijk. Zo heeft 1 accupakket nog geen voldoende vermogen om er een hele dag mee te rijden. ‘’Het is puzzelen met wanneer je wisselt tussen de accu’s en hoe je zuinig omgaat met het beschikbare vermogen. Hoewel het niet altijd uitstekend of comfortabel werkt is dit juist een mooie uitdaging’’.
Ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan hard. Nu al blijkt dat de capaciteit van accu’s vooruitgaat. Op de bouwplaats en in de keet klinkt interesse in nieuwe technische ontwikkelingen, al zit de diesel-tractor goed vastgeroest in het hoofd van de meesten. ‘’Het geluid mist en de werkwijze is anders maar dat is gewoon een kwestie van gewenning’’ aldus Arnold. ‘’Ik vind het mooi om een stukje bij te dragen in de ontwikkeling van elektrische machines door mijn ervaringen met de tractor te delen’’.
Elektrisch werken is niet alleen schoner, in het geval van de elektrische kraan werkt het ook nog eens fijn. Dat vind Maarten Lokhorst, kraanmachinist op de elektrische mobiele kraan. ‘’Je bespaart tanktijd en de accu van de kraan draait een hele dag. Ook onderhoudskosten en -tijd worden gereduceerd door de elektromotor want een dieselmotor vergt nogal eens onderhoud. Ik vind het leuk en uitdagend om mee te draaien in de ontwikkeling naar een duurzamere omgeving’’. Al met al doet de elektrische kraan bij lange na niet onder voor de dieselkraan.
Volgens Gieljan is vooral het laden een uitdaging voor de toekomst. ‘’Belangrijk is dat er voldoende laadcapaciteit aanwezig is op elke bouwplaats, wat nu nog niet het geval is. Voor nu zijn we zeer tevreden over het emissieloos werken’’.
Bent u nieuwsgierig geworden? Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via info@otteinfra.nl of 030 636 5885. Wij zijn u graag van dienst.